tirsdag den 24. april 2012


Ba Be

D. 27 marts og d. 6 april kom to af mine gode veninder ned og besøgte mig, Mie og Trine. De var begge to klar på lidt eventyr så jeg tog ind til en rejseguide inde i midtbyen og spurgte hvad hun kunne anbefale. Hun begyndte at fortælle om Ba Be og jeg blev meget hurtigt klar over at det var helt sikkert det vi skulle. Morten og Rasmus ville også gerne med. Ba Be ligger oppe nord på ca. 168 km fra Hanoi. Der er ingen flyafgange derop til så vi lejede en privatbil for kun 290 kr. pr. pers. Det tog 7 timer begge veje men jeg synes det var køreturen værd for vi så Vietnam fra en helt anden side end vi er, vandt til i Hanoi. Man ser hvordan Vietnam er helt derude hvor kragerne vænner, og det er bestemt en kontrast til det store voldsomme og travle Hanoi. 

Den første dag var vi ude og sejle i 8 timer hvor vi så en grotte, et vandfald og et tempel, det var fantastisk flot at sejle mellem de enorme bjerge og bare nyde stilheden hvor man kun kunne høre frøerne kvække. Da vi kom hjem hoppede vi i søen og badede, det var rigtig dejligt. Jeg havde valgt at vi skulle bo hos en vietnamesisk familie i stedet for på et hotel fordi jeg gerne ville undgå alle turisterne. Det fortrød vi bestemt ikke, det var rigtig spændende at bo i en lille træhytte med absolut ingen isolering og med huller mellem brædderne lige ud til haven hvor vi kunne høre grise grynte og hanen gale. 

På anden dagen ville Trine, Rasmus og jeg bestige et bjerg så det gik vi gang med kl. 7.00 om morgen, det blev en lang men uforglemmelig tur. Det var så flot at vi ikke ville hjem så det endte med at vi besteg 2 bjerge. Det er en oplevelse vi ikke ville have været foruden. Da vi kom hjem skulle vi have endnu en dukkert i søen også var vi klar til at drage hjemad mod Hanoi igen, det var dog en turbulent tur fordi vores chauffør kørte enormt hurtigt og vanvittigt men vi kom da hjem i sikker behold. Jeg synes at Ba Be er værd at opleve fordi kontrasten til Hanoi er så stor, der er ingen turister og en dejlig ro som man trænger til når man har været hernede i 3 mdr.  












Ingen kommentarer:

Send en kommentar