Pædagogisk projekt
Formålet
med dette projekt var først og fremmest at opfylde vores fælles læringsmål, som
bygger på linjefaget Sundhed, Krop og Bevægelse. Vores læringsmål er som
følger:
Mit mål er at inddrage mit linjefag noget mere i deres daglige undervisning.
På baggrund af refleksioner og observationer fra specielt Hoa Thuy Tien Kindergarten, besluttede vi (Morten, Rasmus og Lise) i fællesskab at udarbejde et pædagogisk projekt med ”engelsk, motion og læring” som hovedemne. Efter ca. to måneders praktikophold havde vi alle fået et indblik i børnehavernes hverdag og pædagogiske metoder, som gjorde at vi var i stand til at udarbejde et pædagogisk projekt. På baggrund af de observationer vi havde lavet, kunne vi nu udarbejde et projekt, som vi mente ville hjælpe og stimulere børnene på andre måder end vi hidtil havde set i hverdagens undervisning. Med afsæt i vores linjefag SKB havde vi hentet inspiration ud fra de ting som interesserer os, og som vi mente ville være en hjælp til lærerinderne til at undervise børnene. Vi valgte at starte projektet op på den måde at vi ikke fortalte, hvad vi ville lave til hverken lærerinderne eller børnene. Vi startede projektet relativt tidligt op, hvor vi i vores frie tid i børnehaven valgte at klippe tal og bogstaver ud i massevis, samt plastik og tape der passede til tallene og bogstaverne. Det tog lang tid, også selvom vi var 3 om projektet. Inden vi startede havde vi valg et emne hvor børnene selv ville få mulighed for, at være nysgerrige i mht. til deres egen læring og selv opleve og lære og blive klogere på det engelske sprog. Vi valgte at afholde vores projekt i Hoa Thuy Tien Kindergarten, da vi her havde mulighed for at lave det som en overraskelse, hvor vi ikke behøvede at fortælle hvad vores planer var med projektet. Vores plan med projektet var at skabe læring og kommunikation med børnene og samtidig forbedre mulighederne for at få lærerinderne til at danne læring gennem leg og motion.
Formål, metode og pædagogiske overvejelser:
Som nævnt ovenfor var vores mål at give børnene mulighed for at skabe læring og kommunikation med børnene og samtidig forbedre mulighederne for at få lærerinderne til at danne læring gennem leg og motion. Den læring der eventuelt ville opstå når projektet stod færdigt, valgte vi at se som en sidegevinst, men ikke som værende fokuspunktet. Det vigtigste skulle være børnenes oplevelse med engelske bogstaver og tal og det kreative rum som opstod ud fra projektet. På baggrund af de erfaringer vi endnu har haft i praktikken, kunne vi begge se at det ofte var en lærende rolle som lærerinderne indtog. Her håbede og forventede vi at lærerinderne ville bruge det i dagligdagen som et læringsredskab for børnene. Vi fandt det derfor vigtigt at være nysgerrige og skabende sammen med børnene og ikke dikterer hvilke lege og aktiviteter der skulle foregå, men at det var op til lærerne og børnene at skabe aktiviteter og lege, og derigennem læring. Vores overvejelser var endvidere at mange af børnene i Vietnam er overvægtige, og derfor fandt vi det interessant at lave et projekt som kunne være med til at skabe en aktiv hverdag. Derigennem håbede vi gennem vores projekt at børnene ville være mere aktive og derigennem få en sundere hverdag.
Krav om viden, kendskab og forberedelse fra vores side:
Der var en del ting vi skulle forberede inden vi kunne starte projektet. Det var vigtigt for os at vi havde vores forarbejde i orden, da vi ellers ikke ville have haft tid nok til at færdiggøre projektet. Efter vores forarbejde var blevet gjort, ville vi gøre det på den måde at vi ville låne nøglen til en af klasserne og sætte selve projektet i gang efter børnene var taget hjem. Vi gik igang klokken 17.00 og var færdige klokken 01.30 med at klistre hele gulvet til med bogstaver og tal i forskellige farver og forskellig farvet tape. Vi havde bevidst valgt ikke at have struktur på, hvordan opstillingen af bogstaver og tal skulle se ud. Dette tænkte vi ville være med til at udfordre deres kreative tankegang, og dermed ville børnene bedre være i stand til at tænke kreativt. Vores forarbejde bar stor frugt, da der ikke blev brugt tid på at klippe forskellige ting ud og hente ting vi manglede, mens processen foregik. Vores pædagogiske mål var på intet tidspunkt at belære børnene, men blot skabe læring og kommunikation med børnene og samtidig forbedre mulighederne for at få lærerinderne til at danne læring gennem leg og motion. Derfor havde vi ikke de store krav eller forventninger til, hvilke aktiviteter eller lege de kunne finde på. Vi havde dog snakket om på forhånd hvilke lege og aktiviteter vi håbede ville vække interesse. Som led i den kreative proces havde vi afprøvet forskellige materialer, dette var for at se hvad der virkede bedst og hvordan de forskellige ting ville reagere på hinanden.
Projektets aktiviteter – Processen:
Vi havde besluttet at holde det hemmeligt for både lærerinder og børn. Efter at de havde set vi havde klippet og forberedt vores projekt var de meget interesserede i hvad vi havde fundet pa. Vi havde som fortalt ovenfor valgt at gennemføre vores projekt en hverdagsaften efter børnene var hentet. Her gik det over stok og sten med at klistre og sætte bogstaver på gulvet. Dette tog godt 7-8 timer, hvor vi endda havde forberedt en god del inden. Da vi sluttede var klokken blevet 01.30 og vi traskede godt trætte hjemad. Vi nåede lige at få 5 timers søvn inden den stod på åbning af børnehaven og overraskelsen af vores projekt. Vi var som de første ankommet til børnehaven og både lærerinder og børn var meget imponeret af projektet og vores hårde arbejde. Da børnene blev afleveret lidt efter lidt, var det med stor nysgerrighed og en lille smule forsigtighed, at de betrådte gulvet. De var overraskede og begyndte efter minutters tid at hoppe rundt på bogstaver - præcis som vi have håbet de ville. Det var en fed oplevelse, at se dem børnene så overraskede og så var det guld værd, at det samtidig faldt i god jord hos lærerinderne.
Evaluering:
Det var et hårdt fingerarbejder, men det har efterfølgende været det hele værd synes vi. Lærerinderne bruger bogstaver-og tallene som lege i rummet nu. Allerede fra første dag blev det taget i brug af lærerinderne, hvor de allerede kendte nogle lege, som kunne benyttes til det vi havde lavet. Det var netop det at hoppe rundt fra et B til et 3 tal og så videre. På den måde fik børnene motion, samtidig med at de lærte de forskellige bogstaver og tal. Det har været dejligt at observere hvordan børnene i deres frie tid selv benytter bogstaverne og tallene til hurtigt at arrangere lege med. Så vi synes bestemt vores projekt har givet pote og været det hele værd.
Mit mål er at inddrage mit linjefag noget mere i deres daglige undervisning.
På baggrund af refleksioner og observationer fra specielt Hoa Thuy Tien Kindergarten, besluttede vi (Morten, Rasmus og Lise) i fællesskab at udarbejde et pædagogisk projekt med ”engelsk, motion og læring” som hovedemne. Efter ca. to måneders praktikophold havde vi alle fået et indblik i børnehavernes hverdag og pædagogiske metoder, som gjorde at vi var i stand til at udarbejde et pædagogisk projekt. På baggrund af de observationer vi havde lavet, kunne vi nu udarbejde et projekt, som vi mente ville hjælpe og stimulere børnene på andre måder end vi hidtil havde set i hverdagens undervisning. Med afsæt i vores linjefag SKB havde vi hentet inspiration ud fra de ting som interesserer os, og som vi mente ville være en hjælp til lærerinderne til at undervise børnene. Vi valgte at starte projektet op på den måde at vi ikke fortalte, hvad vi ville lave til hverken lærerinderne eller børnene. Vi startede projektet relativt tidligt op, hvor vi i vores frie tid i børnehaven valgte at klippe tal og bogstaver ud i massevis, samt plastik og tape der passede til tallene og bogstaverne. Det tog lang tid, også selvom vi var 3 om projektet. Inden vi startede havde vi valg et emne hvor børnene selv ville få mulighed for, at være nysgerrige i mht. til deres egen læring og selv opleve og lære og blive klogere på det engelske sprog. Vi valgte at afholde vores projekt i Hoa Thuy Tien Kindergarten, da vi her havde mulighed for at lave det som en overraskelse, hvor vi ikke behøvede at fortælle hvad vores planer var med projektet. Vores plan med projektet var at skabe læring og kommunikation med børnene og samtidig forbedre mulighederne for at få lærerinderne til at danne læring gennem leg og motion.
Formål, metode og pædagogiske overvejelser:
Som nævnt ovenfor var vores mål at give børnene mulighed for at skabe læring og kommunikation med børnene og samtidig forbedre mulighederne for at få lærerinderne til at danne læring gennem leg og motion. Den læring der eventuelt ville opstå når projektet stod færdigt, valgte vi at se som en sidegevinst, men ikke som værende fokuspunktet. Det vigtigste skulle være børnenes oplevelse med engelske bogstaver og tal og det kreative rum som opstod ud fra projektet. På baggrund af de erfaringer vi endnu har haft i praktikken, kunne vi begge se at det ofte var en lærende rolle som lærerinderne indtog. Her håbede og forventede vi at lærerinderne ville bruge det i dagligdagen som et læringsredskab for børnene. Vi fandt det derfor vigtigt at være nysgerrige og skabende sammen med børnene og ikke dikterer hvilke lege og aktiviteter der skulle foregå, men at det var op til lærerne og børnene at skabe aktiviteter og lege, og derigennem læring. Vores overvejelser var endvidere at mange af børnene i Vietnam er overvægtige, og derfor fandt vi det interessant at lave et projekt som kunne være med til at skabe en aktiv hverdag. Derigennem håbede vi gennem vores projekt at børnene ville være mere aktive og derigennem få en sundere hverdag.
Krav om viden, kendskab og forberedelse fra vores side:
Der var en del ting vi skulle forberede inden vi kunne starte projektet. Det var vigtigt for os at vi havde vores forarbejde i orden, da vi ellers ikke ville have haft tid nok til at færdiggøre projektet. Efter vores forarbejde var blevet gjort, ville vi gøre det på den måde at vi ville låne nøglen til en af klasserne og sætte selve projektet i gang efter børnene var taget hjem. Vi gik igang klokken 17.00 og var færdige klokken 01.30 med at klistre hele gulvet til med bogstaver og tal i forskellige farver og forskellig farvet tape. Vi havde bevidst valgt ikke at have struktur på, hvordan opstillingen af bogstaver og tal skulle se ud. Dette tænkte vi ville være med til at udfordre deres kreative tankegang, og dermed ville børnene bedre være i stand til at tænke kreativt. Vores forarbejde bar stor frugt, da der ikke blev brugt tid på at klippe forskellige ting ud og hente ting vi manglede, mens processen foregik. Vores pædagogiske mål var på intet tidspunkt at belære børnene, men blot skabe læring og kommunikation med børnene og samtidig forbedre mulighederne for at få lærerinderne til at danne læring gennem leg og motion. Derfor havde vi ikke de store krav eller forventninger til, hvilke aktiviteter eller lege de kunne finde på. Vi havde dog snakket om på forhånd hvilke lege og aktiviteter vi håbede ville vække interesse. Som led i den kreative proces havde vi afprøvet forskellige materialer, dette var for at se hvad der virkede bedst og hvordan de forskellige ting ville reagere på hinanden.
Projektets aktiviteter – Processen:
Vi havde besluttet at holde det hemmeligt for både lærerinder og børn. Efter at de havde set vi havde klippet og forberedt vores projekt var de meget interesserede i hvad vi havde fundet pa. Vi havde som fortalt ovenfor valgt at gennemføre vores projekt en hverdagsaften efter børnene var hentet. Her gik det over stok og sten med at klistre og sætte bogstaver på gulvet. Dette tog godt 7-8 timer, hvor vi endda havde forberedt en god del inden. Da vi sluttede var klokken blevet 01.30 og vi traskede godt trætte hjemad. Vi nåede lige at få 5 timers søvn inden den stod på åbning af børnehaven og overraskelsen af vores projekt. Vi var som de første ankommet til børnehaven og både lærerinder og børn var meget imponeret af projektet og vores hårde arbejde. Da børnene blev afleveret lidt efter lidt, var det med stor nysgerrighed og en lille smule forsigtighed, at de betrådte gulvet. De var overraskede og begyndte efter minutters tid at hoppe rundt på bogstaver - præcis som vi have håbet de ville. Det var en fed oplevelse, at se dem børnene så overraskede og så var det guld værd, at det samtidig faldt i god jord hos lærerinderne.
Evaluering:
Det var et hårdt fingerarbejder, men det har efterfølgende været det hele værd synes vi. Lærerinderne bruger bogstaver-og tallene som lege i rummet nu. Allerede fra første dag blev det taget i brug af lærerinderne, hvor de allerede kendte nogle lege, som kunne benyttes til det vi havde lavet. Det var netop det at hoppe rundt fra et B til et 3 tal og så videre. På den måde fik børnene motion, samtidig med at de lærte de forskellige bogstaver og tal. Det har været dejligt at observere hvordan børnene i deres frie tid selv benytter bogstaverne og tallene til hurtigt at arrangere lege med. Så vi synes bestemt vores projekt har givet pote og været det hele værd.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar