1. Læringsmål
Indhold: Workshops
Mål: Jeg vil afholde to workshops
under mit praktikophold. Der vil være en workshop for lærerinderne i Hoa Thuy
Tien Kindergarten og i Hoa Sen kindergarten. Mit mål er at komme med ny
inspiration til undervisningen og skabe muligheder for små
ændringer i deres dagligdag.
Hvorfor: Det er et krav fra seminariets side af, at vi skal afholde to workshops under vores ophold. Jeg håber og tror, at disse workshops vil gerne give lærerinderne nye arbejdsredskaber, som de kan anvende i den daglige praksis.
Hvorfor: Det er et krav fra seminariets side af, at vi skal afholde to workshops under vores ophold. Jeg håber og tror, at disse workshops vil gerne give lærerinderne nye arbejdsredskaber, som de kan anvende i den daglige praksis.
Hvordan: Jeg vil i dagligdagen observere en
eller flere problemstillinger, som jeg mener at børnehaverne med fordel kan
arbejde med. Derefter vil jeg sammen med de andre studerende fra Hoa Thuy
Tien og Hoa Sen udarbejde to workshops. Vi vil udarbejde et oplæg på
engelsk med relevant teori omkring et emne/problemstilling, som vil blive
oversat til vietnamesisk.
Hvornår: Den første workshop afholdes i
Hoa Thuy Tien Kindergarten den 27 marts. Den anden workshop afholdes i Hoa Sen Kindergarten
i slutningen af maj, den præcise dato er ikke fastlagt endnu.
Hvordan dokumenteres læringsmålet: Jeg vil dokumentere dette læringsmål på min blog under "Dokumentation af læringsmål" og via billeder.
Hvordan dokumenteres læringsmålet: Jeg vil dokumentere dette læringsmål på min blog under "Dokumentation af læringsmål" og via billeder.
Faglige kompetencemål: B, C, D
Centrale kundskabs – og færdighedskompetencer: C, D, F
2.
Læringsmål
Indhold: Indgå i institutionens
dagligdag.
Mål: Mit mål er, at jeg under mit
ophold vil tilegne mig viden og kompetencer til at indgå
i institutionens hverdag og dermed også at indgå i den vietnamesiske
kultur.
Hvorfor: Fordi det er utroligt vigtigt at kunne begå mig i hverdagen når jeg skal være der 6 måneder. Samtidig er det fedt at få indblik i et andet lands kultur og arbejdsmetoder i dette erhverv. Jeg finder det interessant at tilegne mig viden omkring institutionen og deres arbejdsmetoder. Desuden er det vigtigt for mig at blive en del af min klasses hverdag og rutiner så hurtigt som muligt, da jeg ud fra dette forhåbentlig kan hjælpe og bidrage med ting, aktiviteter, m.m. på længere sigt sammen med lærerinderne.
Hvordan: Jeg vil være nysgerrig og åben overfor deres måde at arbejde på. Jeg vil prøve at komme ind på livet af mine lærerinder, og får et godt forhold til dem. Jeg vil være spørgende og prøve, at få indblik i hvilken pædagogik der anvendes. Jeg vil deltage aktivt i hverdagen og hjælpe til, hvor jeg kan hjælpe til.
Hvorfor: Fordi det er utroligt vigtigt at kunne begå mig i hverdagen når jeg skal være der 6 måneder. Samtidig er det fedt at få indblik i et andet lands kultur og arbejdsmetoder i dette erhverv. Jeg finder det interessant at tilegne mig viden omkring institutionen og deres arbejdsmetoder. Desuden er det vigtigt for mig at blive en del af min klasses hverdag og rutiner så hurtigt som muligt, da jeg ud fra dette forhåbentlig kan hjælpe og bidrage med ting, aktiviteter, m.m. på længere sigt sammen med lærerinderne.
Hvordan: Jeg vil være nysgerrig og åben overfor deres måde at arbejde på. Jeg vil prøve at komme ind på livet af mine lærerinder, og får et godt forhold til dem. Jeg vil være spørgende og prøve, at få indblik i hvilken pædagogik der anvendes. Jeg vil deltage aktivt i hverdagen og hjælpe til, hvor jeg kan hjælpe til.
Hvornår: dette vil jeg arbejde
med gennem hele praktikperioden.
Hvordan
dokumenteres læringsmålet: Jeg vil dokumentere dette læringsmål på min blog under
"Dokumentation af læringsmål" og via billeder.
Faglige kompetencemål: A
Centrale kundskabs – og færdighedskompetencer: A
3.
Læringsmål
Indhold:
Dansk pædagogik vs. vietnamesisk pædagogik.
Mål:
Gøre min klasse til et bedre sted at være, både for børnene og personalet.
Hvorfor:
fordi at jeg meget hurtigt observerede at deres arbejdsmetoder var meget
forskellige fra den måde jeg selv ville arbejde på og at de brugte nogle
metoder som jeg er meget uenig i. Jeg synes det er vigtigt at man udvikler sine
rutiner i arbejdet med andre mennesker.
Hvordan:
Jeg vil samarbejde med mine lærerinder omkring deres opdragelsesmetoder, moral
og etik. Vi er nået frem til at jeg skal fortælle dem hvis jeg synes de gør
noget uacceptabelt eller bare noget jeg undre mig over og derefter vise dem
hvordan jeg ville have håndteret den pågældende situation/konflikt. Dette er
selvfølgelig en gensidig aftale så de kan også til hvert en tid stille
spørgsmålstegn ved mine pædagogiske metoder. Jeg har sagt til dem at jeg ikke
vil se at de slår børnene mere hvilket de ville lave om på. Derudover har jeg
sagt at jeg vil øve børnene i ikke at være håndsky og at de skal have trøst
hvis de er kede af det. Jeg har vist mine lærerinder hvordan jeg ville trøste
et barn og det kunne de godt se logikken i. jeg spurgte dem hvad de havde
allermest brug for når de var kede af det, hvor de meget hurtigt svarede et
knus. Ud fra det forklarede jeg dem at det var det samme for børnenes
vedkommende og det kunne de godt forstå efter jeg havde stillet det op på den
måde.
Hvornår:
Dette vil jeg arbejde med gennem hele praktikperioden.
Hvordan dokumenteres læringsmålet: Jeg
vil dokumentere dette læringsmål på min blog under "Dokumentation af
læringsmål” og via billeder. Derudover vil jeg lave et kreativt projekt sammen
med børnene, jeg vil lave en himmel i loftet som omfatter sol, skyer, regnbue,
sommerfugle osv endvidere skal der være en stjerne for hvert barn hvor det
hænger et billede af dem. Det vil jeg gøre for at illustrere at det bliver et
bedre sted at være. Dvs. symbolsk ligesom at være i himmelen.
Faglige kompetencemål: A, B, E
Centrale
kundskabs – og færdighedskompetencer: A, B, D, E
Ingen kommentarer:
Send en kommentar