Institutionens pædagogik


Institutionens pædagogik:


I  A2 i Hoa Sen Kindergarden er der 3 lærerinder og 3 vietnamesiske studerende. Mrs. Houng har det overordnede ansvar for klassen men de deler det daglige ansvar ved at have en rotations ordning hvor de skiftes en uge af gangen til at være hhv. teacher A, B og C. teacher A møder ind som den første kl. 6.45-7.00 og har ansvaret for at tage imod børnene i døren når forældrene kommer og aflevere. Hun har ansvaret for børnene i situationer hvor alle skal lege, og det vil også være teacher A der leger sanglege eller ekstra engelsk undervisning osv. hvis der er tid. Teacher A sidder med børnene efter frokost og holder øje med dem inden de skal sove til middag, hun er også den første til at gå til frokost. Generelt er det teacher A der har det daglige ansvar og hun kan gå hjem som den første omkring kl. 16. Teacher B møder ind 7.15 og sætter sig på gulvet og er sammen med børnene. Efter frokost og snack er det teacher B ansvar at gøre rent og vaske gulvene. Teacher B har fri kl. 17 når børnehaven lukker. Teacher C møder ind som den sidste kl. 7.30 og sætter sig også og holder øje med børnene efterhånden som de møder ind. Teacher C’s arbejdsopgaver er meget lig Teacher B’s da hun skal vaske op efter maden i stedet for at gøre rent. Også teacher C har fri til sidst kl. 17. mrs. Hue har ansvar for de studerende inklusiv mig.

Det pædagogiske arbejde er meget styret af en læseplan der kommer fra regeringen. Den er meget specifik i sin udformning og giver ikke lærerne meget plads at arbejde med. Der er fx en ny sang hver uge som børnene skal lære. Så læreren har ikke frie hænder til at udvikle deres rytme osv. ved at arbejde videre med en kendt sang. Når børnene skal lege udenfor er det vigtigt at de ikke komme til skade da det ofte er lærerinderne selv der skal betale en evt. læge regning. Derudover får de et månedligt bonustillæg på 1.000.000 dong dvs. 300 kr hvis ikke der er nogen børn der er kommet til skade. Der er derfor et stort pres på lærerinderne.

Pædagogikken på min stue har fra starten været meget hård og diktator - agtigt. Jeg har desværre været vidne til at de slog, sparkede, nev, og skubbede børnene, derudover var det også mange telfælde af psykisk terror så som at børnene bliv grint af eller skældt ud hvis de var kede af det. Det skulle gå ud på toilettet hvis de ikke kunne stoppe med at græde eller også fik alle de andre børn bare lov til at grine af dem. Det blev i længden for meget for mig så jeg blev nødt til at gøre noget ved det og havde derfor en lang snak med mine lærerinder om det hvor jeg forklarede hvad jeg synes var uacceptabelt. De var heldigvis meget forstående og samarbejdsvillige så det ved dejligt. Det endte med at de ville havde jeg skulle sige til hvis de gjorde noget jeg ikke brød mig om og så skulle jeg vise dem hvad jeg ville havde gjort i stedet for. De var meget interesseret i at lære min måde at håndtere de pågældende konflikter på da de inderst inde godt vidste at det ikke var okay det de gjorde, de havde bare aldrig lært andet. Efterfølgende har jeg sagt til dem at jeg ikke ville havde de afstraffede børnene gennem vold og det accepterede de og er allerede blevet meget bedre til at sætte sig ned sammen med barnet i stedet for at afstraffe det fysisk. Det er en stor lettelse for mig at der er sket en stor ændring.

Derudover skal det understreges at de er dygtige lærerinder som bruger nogen gode læringsmetode i undervisningen. De er gode til at visualisere overfor børnene hvad deres formål er med undervisningen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar